A kommunikáció:
Sokféle szempont szerint lehet osztályozni a kommunikációt (pl. egyirányú vagy kétirányú (azaz van-e mód a visszajelzésre, vagy sem), írásbeli vagy szóbeli, verbális vagy nonverbális, stb.)
Ha a kommunikációnkat akarjuk megfigyelni, az egyik legfontosabb, hogy tudatosítsuk magunkban, hogy ahhoz, hogy kommunikáljunk, nem kellenek szavak. Egy mosoly, egy felhúzott szemöldök, egy csípőre tett kéz éppúgy „beszédes” lehet, ezek a mozdulatok, gesztusok alkotják a nonverbális kommunikációt, a verbális kommunikáció pedig az, amit kimondunk.
Ez is lehet többféle. Ha nem értjük a másikat (pl. zaj van), rosszul dekódoljuk, amit mond, másként értelmezzük a szavait. De ugyanígy kommunikációs probléma, ha nem tudjuk megértetni magunkat, nem tudjuk pontosan kifejezni, hogy mit szeretnénk. Zavart okozhat az is, ha a verbális és nonverbális kommunikáció (látszólag) ellentmond egymásnak.
Kommunikációs zavar
Odafigyeléssel. A sikeres kommunikáció alapja, hogy megértsék egymás jelzéseit a felek, akár verbálisan akár nonverbálisan zajlik köztük a beszélgetés. Ahhoz, hogy biztosak legyünk benne, hogy jól értettünk-e mindent a legjobb módszer, ha egyszerűen visszakérdezünk.
Fejezzük ki magunkat érthetően
Kommunikációnk során tanúsított viselkedésünk az önmagunk valamint a környezetünk elfogadásán alapszik. Eszerint lehet passzív, manipulatív, agresszív és asszertív.
Valahányszor kommunikálunk valamelyik alapján tesszük, nyilván a helyzet határozza meg, hogy éppen melyik szerint.
A leghatékonyabb az asszertivitás, mivel ez egy olyan kommunikációs módszer, amely az önérvényesítést a mások érdekeinek figyelembevételével ötvözi, és segít az EMK elsajátításában. Ennek használatával elkerülhetjük, hogy vitáink rendszeresen veszekedéssé fajuljanak.
Erőszakmentes kommunikáció.
Ennek a módszernek a lényege, hogy tudatosan megváltoztatjuk azt, ahogyan kifejezzük magunkat, illetve ahogyan másokat meghallgatunk. Segítségével minden alkalommal felismerjük a saját és a másik fél szükségleteit is, és megtanuljuk, hogyan fejezzük ki magunkat világosan. Alkalmazásával kialakul a kölcsönös tisztelet, odafigyelés és empátia, nemcsak a információ átadásakor, de az információ fogadása esetén is.
A coaching folyamat elején az ügyféllel közösen beazonosítjuk és kielemezzük, hogy korábban milyen helytelen kommunikációs módszereket alkalmazott. Ezt követően különböző technikákkal, gyakorlatokkal próbálhatja ki és sajátíthatja el a coachee az asszertív viselkedést és az erőszakmentes kommunikációt.
Ha felkeltettem érdeklődését és szeretné kipróbálni a coachingot, keressen meg!