Legegyszerűbben talán úgy lehetne megfogalmazni, hogy egymásnak ellentmondó érdekek harca. Abból adódik, hogy amit az egyik fél el akar érni, azt a másik fél, számára hátrányosnak fog fel. A konfliktuskezelés az ilyen helyzetek rendezésére irányul.
Konfliktushelyzet
Alapvetően 5-féle kiváltó oka van a konfliktusoknak:
1. Kapcsolati konfliktus – pl. érzelmek, kommunikációs zavarok
2. Értékkonfliktus – pl. különböző életfelfogás, másként ítélik meg a helyzetet a felek
3. Strukturális konfliktus – pl. időhiány, környezeti tényezők, egyenlőtlen hatalmi viszonyok
4. Információs eredetű konfliktusok – pl. információhiány, téves információk, az információk eltérő értékelése
5. Érdekkonfliktus – pl. egymással szemben álló érdekek
Amikor egyértelművé válnak az érdekellentétek, és az egyik fél csak a másik fél kárára tudja valamilyen igényét kielégíteni, célját elérni.
A konfliktuskezelés többféle lehet.
Ideális esetben a felek maguktól, esetleg egy semleges külső segítő bevonásával erőszakmentesen rendezik.
Ha ez nem működik, akkor jogi megoldás, pereskedés útján.
A legkevésbé optimális esetben az egyik fél önhatalmúlag, egyeztetés nélkül lép; ellehetetleníti a másik felet; vagy akár fizikai kényszert, erőszakot alkalmaz.
Konfliktus rendezése
Kétféle tárgyalási, kommunikációs helyzet lehetséges a felek között:
1. Pozicionális tárgyalás (alku) – itt a cél a minél nagyobb győzelem a másik fél felett.
2. Érdekeken alapuló tárgyalás – itt a cél, hogy mindkét fél érdekeit, együttműködve kielégítsék.
Nyilván adódhat olyan helyzet, amikor az első módszer használata indokolt, de alapvetően ahhoz, hogy a későbbiekben ne menjen a kapcsolat rovására sem a konfliktus, sem pedig a konfliktuskezelés, a 2. tárgyalási módszer célravezetőbb.
Szituációtól is függ, hogy mi a jobb, ha legyőzzük a másikat vagy ha összedolgozunk vele
Úgy rendezni egy konfliktusos helyzetet, hogy a jó kapcsolat ne sérüljön, nem mindig könnyű. Az biztos, hogy a „szemet szemért” elvből kiinduló konfliktuskezelés nem ideális.
Ha a felek a kölcsönösen jó megoldást keresik, rendeződhet a viszony, ha viszont egyoldalúan a saját megoldásukat akarják ráerőltetni a másik félre, figyelmen kívül hagyva annak érdekeit, a konfliktus fokozatosan elmérgesedhet. (végül mindkét fél vesztesként kerül ki a helyzetből)
Ha az ügyfél általánosságban szeretne javítani konfliktusai kezelésén, a coaching során megvizsgáljuk, mely kommunikációs technikákat alkalmazza, hogyan reagál egy konfliktushelyzetre, s különféle technikák, gyakorlatok, szimuláció segítségével kipróbálhatja a konfliktuskezelési stratégiákat.
Arra is van lehetőség a coaching keretében, hogy egy meglévő, konkrét konfliktusát rendezze. Ebben az esetben átbeszéljük a konfliktusos helyzetet, mikor, kivel, miért alakult ki, milyen megoldásra vonatkozó próbálkozások voltak eddig, stb., s kidolgozzuk a megfelelő stratégiát a konfliktus elsimítására. Emellett akár mediációs technikák segítségével is, azaz a másik fél bevonásával, közösen is rendezhető a kialakult konfliktus (pl. családi- vagy párkapcsolati coaching esetén is, ezekről a linken olvashat bővebben.). (Fontos, hogy a coach minden esetben semleges, tehát nem állok sem az egyik, sem a másik fél pártján!)
Ha felkeltettem érdeklődését és szeretné kipróbálni a coachingot, keressen meg!